Welke vraag moet je als founder elke dag aan je personeel stellen?
Als ondernemer en oprichter is er een bepaalde vraag die je wekelijks moet blijven stellen aan jezelf en aan je personeel. Deze reflecterende vraag zorgt ervoor dat je kritisch blijft kijken naar je bedrijfspositie binnen de markt, maar voornamelijk ook naar wat er intern gebeurt. Iets wat ik daarbij ontzettend belangrijk vind, binnen startups maar ook binnen ieder ander bedrijf, is prioriteiten stellen.
Vragen als ‘Wat is vandaag of deze week het allerbelangrijkste voor het bedrijf?’, ‘Waar moet ik de komende minuten aan gaan werken?’ of ‘Wat moet er gebeuren voordat we de volgende stap kunnen zetten?’, zijn vragen die eigenlijk veel te weinig gesteld worden, maar te belangrijk zijn om niet te stellen.
Hoe dit komt, heb ik zelf ook nog niet helemaal door. Maar wat ik wel merk, is dat wanneer je dit binnen je bedrijf vraagt, er niet altijd hetzelfde antwoord naar voren komt. Terwijl je zou verwachten dat alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op staan, toch? Of dat er tenminste een gelijkvormig doel (bijv. klanten binnen halen) is, wat voor iedereen de hoogste prioriteit heeft. Er is altijd wel iets wat het belangrijkst is voor het bedrijf en dat moet te allen tijde centraal staan. Zonder dit duidelijk gedefinieerde doel, kun je geen stappen maken en kom je al helemaal niet tot de volgende grote stap binnen je bedrijfsontwikkeling.
Het moment dat je de tijd neemt om met je personeel en management die vraagstelling door te nemen, gebeuren er twee hele belangrijke dingen. Allereerst confronteer je het management met de juiste prioriteitenindeling: hebben ze de juiste taken doorgegeven en weet het personeel wat er gedaan moet worden? Ten tweede stel je de vraag of het personeel ook daadwerkelijk bezig is met die prioriteiten of dat ze bezig zijn met dingen die zij zelf belangrijk vinden. Op dat moment kun je de prioriteiten met elkaar gaan afstemmen en maak je de grootste winst. Daarom vind ik het belangrijk om wekelijks of zelfs dagelijks die reflectie momenten te nemen. Het helpt het bedrijf te laten groeien en duidelijk te maken wat de verwachtingen zijn en waar naartoe gewerkt moeten worden. Het centraal houden van deze vraag definieert de belangrijkste prioriteiten binnen het bedrijf en de grootste kansen/problemen. Als de focus daarop gericht is, kan er vanuit dat perspectief naar de details gekeken worden.