Bij TMM zien we altijd een vaste structuur van fases binnen de ontwikkeling van een groeibedrijf_
Een groeibedrijf heb je niet zomaar. In tegendeel, er zit een hoop werk, tijd én geld in, en het bereiken van de top gebeurt helaas niet van de een op de andere dag. Volgens ons begint de ontwikkeling van een bedrijf altijd met de (1) pre-validatie fase. Dit is de belangrijkste, maar tegelijkertijd ook de moeilijkste fase. De pre-validatie fase kan ook wel de ‘idee fase’ genoemd worden, omdat het initiële idee wordt ontwikkeld tot een echte business. Als ondernemer zie je een kans, een probleem of juist een gat in de markt, en dat ga je verder onderzoeken. Het kan zijn dat er op dat moment al velen met hetzelfde idee bezig zijn of dat het probleem nog niet is erkend. Daarom is deze pre-validatie fase zo belangrijk; je gaat valideren of het concept goed genoeg is voor de markt.
Wanneer het business idee gevalideerd is en je verschillende mensen hebt gevonden die ook daadwerkelijk bereid zouden zijn ervoor te betalen, is het niet enkel meer een idee maar ontstaat er een (2) startup. Je gaat je organisatie opbouwen door naar je businessmodel kijken, je unit economics te bezien en voornamelijk je product te vormen. Daarna begin je met de eerste sales, neem je eventueel medewerkers aan en ga je processen inrichten en automatiseren. Als startup bedrijf ga je nog steeds voor de ‘lucky shots’: je pakt alle kansen aan die je ziet om je product nog beter aan te laten sluiten bij je business en de markt.
In de (3) pre-scale-up fase ga je onderzoeken hoe uniek jouw bedrijf is binnen de branche. Dit doe je door de USP’s (unique selling proposition) van het bedrijf verder uit te lichten, in te zoomen op verschillende klant- en doelgroepen (wie is jouw ideale gebruiker/koper?), diensten uit te breiden en verschillende marketingmethodes toe te passen. Wat kun je stabiliseren en hoe kun je daardoor verder groeien? De sales moeten niet meer afhankelijk zijn van je eigen netwerk, maar marketingprocessen en geautomatiseerde funnels moeten in deze fase zorgen voor de groei van je bedrijf.
In de (4) scale-up fase is het tijd om je interne processen te stabiliseren. Denk hierbij aan personeelsplanningen, salaris schalen en kwaliteitsindexen voor het personeel; alles wat nodig is om een volwassen bedrijf te worden. Dit biedt de kans om de volgende stap te maken richting het worden van een multinational.
In de (5) pre-multinational fase ga je experimenteren met een internationale bedrijfsformule. Feitelijk ga je kijken of het aanbieden van jouw product in een ander land ook mogelijk is. Als dit mogelijk blijkt, maakt je een routekaart om in verschillende landen je bedrijf te openen. Als dit effectief is, kun je in meer landen tegelijk gaan openen. Je bent een (6) multinational als je in meerdere landen opereert.
Zes trapsgewijze stappen, waarbij iedere trede niet altijd even makkelijk is. Het is bijvoorbeeld al een grote stap om bij een eenmanszaak één extra personeelslid in dienst te nemen. In de startup wordt het management uitgevoerd door de founder(s) en binnen een scale-up krijg je een middenmanagement met vaste lasten en verantwoordelijkheden die je voorheen niet had. Grote veranderingen zijn noodzakelijk om de volgende trede te bereiken. Het is belangrijk om goed te reflecteren en te bepalen op welke positie het bedrijf op de volwassenheidsladder staat. Dit is wat ik persoonlijk het leukste vind om te doen: reflecteren, observeren en adviseren in de groei van een onderneming.
Waar sta jij als bedrijf op de volwassenheidsladder?