De meeste ondernemers beginnen hun bedrijf niet om heel rijk te worden of dagelijks met geld bezig te zijn. Een onderneming start vaak vanuit een passie of een probleem dat moet worden opgelost. Veel ondernemers hebben dan ook meer een intrinsieke motivatie in plaats van een financiële motivatie. Uiteraard is het een leuke bijkomstigheid om geld te verdienen met het uitvoeren van jouw passie, maar het staat vaak niet op nummer 1. Veel ondernemers staan dan ook niet te springen om regelmatig met financiën bezig te zijn, wat op lange termijn een grote valkuil kan worden. Immers, financiën vormen een groot onderdeel van het opbouwen van een gezond bedrijf, en een financiële strategie kan je bedrijf zowel laten groeien als crashen.
Cashflow model
Veel ondernemers benaderen hun financiën via het cashflow model, wat inhoudt dat het geld dat binnenkomt ook kan worden uitgegeven. Als je dat kunt balanceren, hoef je in principe geen verlies te maken. Maar hoe groter je bedrijf, hoe lastiger het wordt om exact bij te houden wat er binnenkomt en waar dit geld aan uit wordt besteed. En op het moment dat je als werkgever niet voldoende geld hebt om je medewerkers of leveranciers te betalen, kan het al vrij snel slecht aflopen met je bedrijf.
Spaarpotjes model
Omdat ik me realiseerde dat financiën in ondernemerschap een stuk complexer is dan het lijkt, ben ik me erin gaan verdiepen. Op dat moment kwam ik het boek “Profit First” van Mike Michalowicz tegen. Dit boek focust zich op een financieel model van spaarpotjes. Zelf heb ik in het verleden economie van huishoudens gestudeerd, waar het ook ging over begrotingen en spaarpotjes die je als huishouden hebt. Het geld dat binnenkomt wordt over verschillende spaarpotjes verdeeld: een potje voor boodschappen, een potje voor telefoonrekeningen en abonnementen, een potje voor reparaties aan het huis, stroomkosten, etcetera. Zo zorg je ervoor dat je voor elke situatie wat geld beschikbaar hebt en het niet slechts aan 1 aspect uitbesteed.
Dit model kun je ook voor je bedrijf gebruiken. Het eerste potje dat je gaat vullen is je winstgevendheid. Als je 20% winst wilt maken op een omzet van €100 euro, dan verzamel je €20 euro in een potje. Wat overblijft is het budget waarmee je jezelf kunt betalen en je bijvoorbeeld je marketing en je werknemers. Op deze manier zorg je ervoor dat je altijd een potje achter de hand hebt om in te zetten waar nodig en bouw je stukje bij beetje winst op door niet alles wat binnenkomt ook direct uit te geven. De opgebouwde winst kun je gebruiken voor nieuwe investeringen die je in kan zetten om je bedrijf verder te laten groeien, een leuke bonus om jezelf te betalen of op momenten dat het even niet zo lekker gaat met je bedrijf.
Wie doet de financiën?
Bij mijn eigen holding doe ik zelf de administratie. Op die manier leer ik hoe het werkt en heb ik altijd inzicht in wat er binnenkomt en wat er wordt uitgegeven. De basis van bedrijfsvoering ligt in financiën, dus het is als ondernemer essentieel dat je weet hoe je met geld moet omgaan en hoe je je financiën regelt. Ik heb daarnaast wel een accountant die me helpt met de jaarrekeningen en BTW. Je hoeft het dus niet allemaal zelf te doen. Het is goed om te weten wat er speelt in de financiën van je bedrijf, en op het moment dat je snap hoe het werkt, kun je altijd een CFO aannemen die meer tijd en kennis heeft om jouw financiële zaken op orde te krijgen. Maar voordat je iemand inhuurt, is het essentieel dat je de volgende stappen onder de knie hebt:
- Je administratie is op orde: je facturen zijn opgemaakt en inkoopfacturen zijn overgemaakt en betaald.
- Je boekhouding is op orde: Verwerk je facturen in je boekhouding en houd het up-to-date. Dit kun je zelf handmatig doen of via een automatische tool zoals Moneybird of Exact Online.
- Maak een rapportage van het verleden: Wat is er binnengekomen en wat is er uitgegeven? En wat leert deze informatie ons?
- Maak een begroting voor de toekomst: Waar hebben we in de toekomst potentieel budget voor nodig en hoe zorgen we ervoor dat we dit budget veiligstellen?
- Financiële optimalisatie: Is er genoeg tijd en budget om financiële optimalisaties toe te passen?
Financiën: vervelend maar essentieel
Ik hoor regelmatig van medeondernemers dat ze geld een vervelend iets vinden en dat het in de weg staat van hun werk en passie. Immers, je zet over het algemeen geen bedrijf op om altijd met financiën in de weer te zijn. Maar het hoort er helaas wel bij. Sterker nog, het vormt de basis van je bedrijf: geen geld, geen bedrijf. Hierdoor lijkt het door de buitenwereld vaak alsof je veel met geld bezig bent, maar je hebt als ondernemer vaak geen keuze. Geld is de drijfveer van je bedrijf, ook al is het niet de leukste taak op je to-do list.