Als ondernemer is het essentieel om altijd een stip op de horizon te hebben. Immers, er moet altijd iets zijn om naartoe te “ondernemen”. Door een doel te visualiseren blijf je als ondernemer innoveren om dit doel ook daadwerkelijk te bereiken. Elk nieuw jaar bedenk ik me dan ook wat ik dat jaar wil bereiken. Zo neem ik de tijd om een stapje terug te doen en stil te staan bij waar ik naartoe wil werken. Dit begint vaak met grootse plannen, welke ik op een later moment pas aanpas op basis van haalbaarheid.
Het innovatieproces
Om te beginnen verzamel ik een hele hoop input van mijn collega’s of compagnons. Zo bekijken we waar we nu staan en hoe zij de toekomst voor zich zien. Na alle input trek ik me terug en ga ik nadenken. Meestal begin ik met een groots beeld van wat ik over vijf jaar wil bereiken. Dat idee verklein ik naar drie jaar, en ten slotte beperk ik het doel naar een jaar. Zo maak ik de grote plannen stap-voor-stap specifieker en realistischer. Ik ben van nature operationeel ingericht en wil daarom altijd een onderscheid kunnen maken in verschillende afdelingen waar ik doelen voor opstel:
- Omzet en sales: Wat wil ik op commercieel vlak bereiken? Naar welke groei wil ik toewerken als het gaat om leads en conversies?
- Operationeel: Hoe willen we ons operationeel gaan inzetten? Welke departementen hebben extra aandacht nodig dit jaar?
- Financieel: Wat verwachten we van onze financiën? Waar willen we dit jaar eventueel budget aan besteden en waar willen we op besparen?
- IT & product: Hoe willen we dat ons product eruitziet? Hoe kunnen we de gebruikerservaring verbeteren en welke features willen we toevoegen of aanpassen?
Met een duidelijk beeld van de bovenstaande items gaan we nadenken over hoe we deze doelen per afdeling kunnen bereiken. Moeten we nadenken over een reorganisatie? Mensen aannemen, of het tempo verhogen? Moet er meer druk op marketing komen te liggen? Of heeft het sales team versterking nodig? Zo ga ik door alle afdelingen heen om te bedenken hoe en waar we moeten bijsturen.
Brainstormsessie
Na voor mezelf een globaal idee te hebben van de doelen die ik aankomend jaar wil bereiken, bespreek ik mijn plannen met mijn collega’s. Zo beginnen we met een jaarplan, welke we vervolgens in kwartalen verdelen. Zo maken we de doelen kleiner en specifieker, zodat het operationeel haalbaar wordt. Elke kleine stap wordt vastgelegd en elk kwartaal werken we stap voor stap naar de grote jaarlijkse doelen toe. Het kan weleens voorkomen dat één van de doelen die we hebben opgesteld niet haalbaar blijken. Dan moeten we dit doel onderweg aanpassen naar iets wat wel bereikbaar is.
Bij het opstellen van doelen is het belangrijk om een balans te vinden tussen ambitie en haalbaarheid. Zo is het goed om groots te denken zodat je een hoop meer creativiteit kunt toepassen op je doelen. Pas daarna kun je kijken of het inderdaad haalbaar is, en ga je nadenken over hoe je je doelen kunt bereiken of hoe je je doel aan kunt passen om het wél bereikbaar te maken.
De doelen van Billink
Ik wil dit jaar een ambitieus groeiplan voor Billink opzetten. Een van mijn praktische plannen is om zogenoemde micro-events op te zetten. Dit zijn kleine evenementen met een stuk of acht tot twaalf mensen uit de doelgroep van Billink (e-commerce). Johan de Wit van SaaSbazen heeft mij hierin echt aan het denken gezet. Hij organiseert niet alleen een grote SaaS Summit, maar zegt dat juist de kleinschalige evenementen veel meer impact kunnen maken. Door samen te komen kunnen we kwalitatieve relaties opbouwen in de markt en innovatieve ideeën uitwisselen. Zo kunnen we gemakkelijk feedback verzamelen en weten we beter waar gebruikers behoefte aan hebben en hoe we onze diensten hierop kunnen afstemmen.
Daarnaast help je elkaar met deze kleine events ook om verder te bouwen aan elkaars projecten. Mijn doel is om een aantal e-commerce groepen bij elkaar te brengen, zodat we elkaar kunnen helpen zonder elkaar als concurrent te zien, en om als Billink een beter beeld van de markt te krijgen. Vanuit die positie willen we verder groeien naar een hoger segment, richting de top 200 webwinkels van Nederland. Om dit te bereiken, moeten we ons product zo schalen en aanpassen dat het beter aansluit bij de klanten in dat segment.
We hebben vorig jaar veel gebouwd aan de basis van Billink en we willen ons wat meer richten op nieuwigheden en innovaties. Dat is ook iets wat we kunnen bespreken in de micro-events. Vervolgens kunnen we met een betere identificatie van gebruikers een betere gebruikerservaring ontwikkelen met meer sturing naar mobiele applicatie en een betere geautomatiseerde klantenservice.