Concurrentie ga je als ondernemer nooit kunnen ontwijken, ook al is je bedrijf nog zo niche. Maar er zijn verschillende manieren om ermee om te gaan. Je kunt al nagelbijtend voor je uit staren, nadenken over hoe je nieuwe concurrent jouw bedrijf ten onder laat gaan, óf je maakt er iets positiefs van en pakt het aan als een kans om te leren en groeien.
Een gat in de markt
Met ons bedrijf Billink bestaan we inmiddels alweer bijna vijftien jaar. En in die vijftien jaar zijn we van één van de eerste bedrijven in onze sector naar bijna 30 concurrenten gegaan, waarvan er inmiddels ook weer 20 gestopt zijn. Een aantal weken terug hoorde ik dat er een nieuwe speler de markt heeft betreden, en ik merkte dat ik daar toch wel wat angstig van werd. Uiteraard is het logisch dat er een constante stroom aan nieuwe concurrentie binnenkomt, aangezien er altijd mensen zijn die een kans in de markt hebben gezien waar nog iets ontbreekt. Oftewel, een probleem dat nog niet is opgelost.
Het feit dat ik dat gat zelf niet heb gespot, maakt me dan weleens onzeker. Ik kan zelfs wakker liggen, mezelf afvragen of ik wat heb gemist en of deze nieuwe concurrent de ultieme oplossing biedt voor een probleem waar ik me niet eens bewust van ben. Dat is zeker het geval als het gaat om een partij met een grote investering en budget, of een al bestaande grote institutie. Dan kan ik zo onder de indruk zijn dat ik me als ondernemer ineens klein en nederig voel met mijn eigen bedrijf.
Een positieve draai aan concurrentie
Naast mijn zorgen, besef ik me ook dat concurrentie heel normaal is. Het is voor mij een rustgevende gedachte om stil te staan bij hoeveel verschillende supermarkten of tekstschrijvers er wel niet zijn in Nederland, die stuk voor stuk nog steeds succes boeken, ondanks de concurrentie. In een kapitalistische samenleving is het immers heel normaal om naast vergelijkbare bedrijven te werken. En de markt is groot genoeg om zoveel concurrentie te kunnen handelen.
Om een positieve draai aan concurrentie te geven, ga ik in mijn hoofd bij die nieuwe partij op de stoel zitten en doe ik net alsof het mijn bedrijf is. Op die manier probeer ik erachter te komen welk gat of probleem zij wel zien dat wij zelf over het hoofd hebben gezien. Zo verandert een concurrent van een dreiging in een leerzame ervaring, omdat het inspireert om met een frisse blik naar je eigen bedrijf te kijken. Bij Billink hebben we daarnaast het geluk dat we al een groter bedrijf zijn en met ons budget en mankracht sneller nieuwe innovaties kunnen doorvoeren.
Is het echt een dreiging?
Een andere reden waarom je niet bang hoeft te zijn voor een nieuwe concurrent is het feit dat er maar weinig nieuwe bedrijven overeind blijven staan. Voor alle bedrijven in onze niche, staan er nog maar zo’n drie grote partijen overeind. Een concurrent die niets unieks biedt, heeft maar een heel kleine kans om daadwerkelijk groot te worden. Het betreden van de markt is tricky en de meeste bedrijven lukt het niet om iets zodanig unieks te bieden om door te kunnen groeien. Wees dus niet meteen bang, ook al doet je nieuwe concurrent exact hetzelfde. De kans dat ze slagen is erg klein.
Daarnaast is een concurrent ook niet altijd een concurrent. Ze houden je kritisch naar je eigen bedrijf toe, maar ze bieden ook de kans je product uit te breiden door middel van een samenwerking of zelfs een overname. Misschien missen zij iets wat jij kan bieden of vice versa. Een concurrent kan op die manier ook een hele waardevolle business partner worden.