
Vorige week op skivakantie realiseerde ik me een interessante connectie tussen skiliften en communicatie uitdagingen binnen een groeiend bedrijf. Zo heb je met skiën verschillende liften die op basis van de hoeveelheid personen veranderen. Zo begin je in je eentje met een pannenkoeklift. Ben je met z’n drieën? Dan heb je een stoeltjeslift nodig. In de lift bespreek je welke piste je gaat nemen en welke kant je uitgaat zodra je de lift verlaat, maar hoe meer mensen, hoe moeilijker die communicatie wordt.
En dat werkt ook zo bij een bedrijf. In je eentje maak je eenvoudig en zonder de nood aan enige communicatie een beslissing. Werk je samen met iemand? Dan is het ook nog vrij gemakkelijk om een op een een gesprek aan te gaan om te beslissen over de volgende stap. In een startup is communicatie heel belangrijk en dat kun je vergelijken met skiën en de verschillende liften die je pakt op weg naar de top.
Bij het bouwen van een startup komen een hoop beslissingen kijken. Op regelmatige basis bespreek je of je links of rechts gaat en wat de prioriteit van de dag is. Ook met skiën bespreek je in de lift welke piste er genomen gaat worden. Met een klein bedrijf, zit je alleen in de pannenkoeklift naar boven en kun je op je eigen houtje beslissen welke kant je op gaat.
Van pannenkoeklift naar stoeltjeslift
Groeit je bedrijf? Dan ga je op een gegeven moment met z'n tweeën beslissen welke kant je uit gaat. Via een op een communicatie gaat dat nog best goed, totdat je team groter wordt. Met vier personen zit je bijvoorbeeld al in een stoeltjeslift en als je een richting wil kiezen, moet je toch wat harder praten om de persoon aan de andere kant te bereiken.
Met acht personen wordt het nóg moeilijker om duidelijk te communiceren. Bij ongeveer acht medewerkers wordt het ook binnen een startup steeds lastiger om duidelijk te bespreken welke richting je op gaat. Na acht personen ga je naar een andere methode van vervoer en communicatie: de gondel. Dit is een afgesloten ruimte zonder ruis en lawaai. Zo kun je beter communiceren, kan iedereen de spreker horen en kan er makkelijker besloten worden welke richting er wordt genomen.

Van stoeltjeslift naar gondel
Dat gaat goed, tot je met 30 personen in een cabine zit waardoor de ruimte rumoerig is en het lastiger wordt om een beslissing te maken. Nu kun je ervoor kiezen om de groep onder te verdelen over verschillende kleine gondels, maar dat zorgt ervoor dat er tussen de gondels geen communicatie mogelijk is. Hierdoor is het essentieel dat je vóór vertrek iedereen inlicht over de initiële richting. Zodra iedereen weer bijeen is, kan er vervolgens besproken worden wat de volgende stap is, maar dat kan voor vertraging en oponthoud op de piste zorgen.
Je kunt ook kiezen voor de allergrootste gondel, waar tot wel 130 man in past. Dat is rumoerig, maar het is nog wel mogelijk om een leider aan te wijzen die de beslissing neemt. Echter, met zo’n grote groep is het lastig om iedereen een stem te geven. Als je vervolgens nóg groter wordt, is het niet meer mogelijk om met 1 lift naar boven te gaan. Je hebt incheckmomenten nodig voor vertrek en iedereen moet logisch verdeeld worden over kleinere gondels. Op zo’n moment is het niet meer zo essentieel dat iedereen zeggenschap heeft over welke piste er wordt genomen. In de eerste gondel zitten de beslissers, en de rest volgt na het uitstappen. In de aparte gondels worden ondertussen dingen besproken die vervolgens bij de après-ski uitgebreid aan bod kunnen komen.