Als ondernemer draai ik al een hele hoop jaren mee en door mijn ervaring krijg ik vaak de vraag van startende ondernemers waar ze precies moeten beginnen. Ze komen naar me toe met een idee, maar weten vaak niet hoe ze dat idee kunnen omzetten in een praktisch plan dat werkt op de lange termijn. Als ondernemer komt er enorm veel op je af en je moet de juiste dingen aanpakken. In zo’n geval kom ik vaak met hetzelfde antwoord: Je moet het gewoon doen.
Er zijn tal van ondernemers en startups die in hun eerste jaar al tegen een muur aanlopen en hun werkzaamheden stilleggen omdat er geen vooruitgang in zit. Dit komt veelal door het veel te complex maken van het opstartproces. Zo denkt men vaak al veel te diep na over een concreet businessplan voor de lange termijn. Of er wordt een veel te lange to-do list opgesteld waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en daardoor direct al de passie voor het ondernemerschap verliest.
Een succesvolle start als ondernemer
Wat moet je dan wel doen bij het opstarten van je bedrijf? Ik som hieronder vier tips op die, zeker in de eerste stappen, de meeste en vooral stabiele vooruitgang kunnen boeken.
- Gewoon doen: Tip 1 is heel simpel: je moet het gewoon doen. Soms zorgt het voorkauwen op een idee of plan ervoor dat er eigenlijk nooit echt wat gebeurt. Als je de passie hebt voor het ondernemerschap, dan moet je het met beide handen aanpakken en er vol voor gaan. Het moet geen hobby project zijn en het heeft voor lange tijd het merendeel van je tijd en aandacht nodig. Elke belemmering ernaast kan ervoor zorgen dat je vast komt te zitten.
- Houd het bondig: Je hoeft niet je volledige businessplan of verdienmodel voor de aankomende vijf jaar op papier te hebben. Maar alvast een idee hebben van wat je precies wilt doen, is wel handig. Ik geef altijd de tip om zes slides te maken om je bedrijf te presenteren. Puur om een punt op de horizon te creëren. Hierin moet onder andere terugkomen:
- Het probleem waar je toekomstige gebruiker of klant tegenaan loopt
- De oplossing die jouw product of service biedt
- Een simpele visualisatie van hoe jouw product of service eruit gaat zien
- Gebruik je intuïtie: Meestal is het een goed teken als je ook zelf het probleem voelt dat je wilt oplossen. Immers, als je een reden voor jezelf hebt om een oplossing te creëren, ben je ten eerste een stuk gemotiveerder én weet je waarschijnlijk ook beter hoe de perfecte oplossing eruit moet komen te zien.
- Eerste stappen: Met je stip op de horizon komt de volgende stap: wat ga je doen op korte termijn? Hoe krijg je de executie onder controle en wat zijn je eerste stappen? Ondernemerschap bestaat niet alleen uit plannen. Integendeel, het gaat, zeker in het begin, vooral om de executie. Je moet constant een to-do list hebben die bijdraagt aan het bereiken van je korte en lange termijn doelen. Een to-do list maken is redelijk simpel: het moeten items zijn die je vrij gemakkelijk kunt beetpakken en oplossen. Maak een lange lijst, maar zorg ervoor dat deze behapbaar is door de belangrijkste items te prioriteren. Denk aan taken als:
- Mensen spreken die bekend zijn met jouw probleem om te kijken of zij dit probleem ook voelen.
- Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
- Openen van een bankrekening
Blijf in beweging
Aan het begin van ondernemerschap is het helemaal niet zo boeiend om je bedrijf meteen tot in de puntjes georganiseerd te hebben. De globale richting moet duidelijk zijn en je moet weten welke taken je eerst aan moet pakken om naar het einddoel van je bedrijf toe te werken. Blijf in beweging. Pak taken aan en kijk daarna pas of het daadwerkelijk nut heeft. Zo niet, dan ga je door naar de volgende taak. Het is essentieel om eerst het tempo in je bedrijf te krijgen, en als je eenmaal up and running bent, kun je kijken naar het grotere plaatje. Door meer meters te maken bouw je meer ervaring op en maak je later betere beslissingen.